vrijdag 12 augustus 2016

Muursticker 55x55cm monteren


Kelko Design:

Handleiding Muursticker 55x55cm maken met
Silhouette Studio:


Welkom bij dit nieuwe blog en deze keer ga ik jullie uitleggen hoe ik een grote muursticker in elkaar heb gezet die ik in het programma Silhouette Studio heb bewerkt.

Na het traceren van (in dor geval) een dinosaurus in het programma Silhouette Studio heb ik deze vergroot tot het formaat van 55x55cm. Aangezien de silhouette cameo waar ik mee werk maar 30cm breed kan snijden heb ik het meerkleuren patroon in delen moeten snijden in het programma zelf.

Zo staat hij nu op mijn programma op het scherm. Ik heb mijn snijmat uitgezet, de hoogte van de mat veranderd naar 60cm (dit omdat de dino 66cm hoog is) en je ziet dat hij niet in de breedte van de 30cm past. De zwarte achtergrond van de meerkleuren sticker moeten we dus in 2en delen dmv het mes in het programma.



Nr 1: Je kiest in het programma het snijmes in de linkerbalk.
Nr 2: Kies de optie massief rechts in het menu. Je ziet op de bovenstaande printscreen dat ik de Designer Edition gebruik.
Daarna trek je een rechte lijn van boven naar beneden met het mes (hou hiervoor de shift knop tijdens de snijlijn maken constant ingedrukt)  DOOR het patroon heen. Dan heb je beide delen die nu wel uitgesneden kunnen worden door in dit geval een silhouette cameo. 

 Het in elkaar zetten na het uitsnijden:

 Als alle delen gesneden zijn begin je met de eerste laag, de onderlaag vd sticker. Deze 2 delen monteer je tegen elkaar aan zoals behang gemonteerd wordt. Ik "flap"  beide randen om van de sticker en zorg dat de drager (het witte achtervel) zo gepositioneerd wordt dat de zwarte sticker mooi tegen elkaar aan komt te liggen zonder overlapping.




Daarna is de volgende stap dat alle kleuren gemonteerd worden bovenop de zwarte achterkant.
Dit gaat heel lastig bij een grote sticker zoals deze. Maar niet onmogelijk. Veel geduld en concentratie is nodig dus zorg dat je het rijk alleen hebt en de rust ervoor hebt wanneer je hieraan begint.

Met de applicatiefolie haal ik de groene delen van de drager af en monteer ik deze op de zwarte achtergrond. Lastig om ineens aan een groot project te wagen dus doe dit eerst met wat kleine sticker ontwerpen oefenen. .

Als de applicatie folie er voorzichtig afgerold is dan zie je dat de zwarte achtergrond mooi overlapt is en het groene de zwarte delen stevig samen houd


















Wanneer de kleuren allemaal op hun plaats zitten is deze dinosaurus af. Nu nog het monteren op de muur.... dat was een werkje met 35 weken zwangerschap.


Montage op de muur:


Het lastige deel vind ik het monteren op de muur met dit formaat sticker. Onhandig en groot en echt een uitdaging. Doe dit dus ook wanneer je er de energie en de tijd ervoor hebt om dit rustig uit te voeren.

Het eerste wat ik deed nadat ik de sticker met de kleur op de tafel leggen en een deel van de sticker van de drager afhalen. De drager wat nu los was van de sticker met appicatiefolie knipte ik los zoals je op de foto ziet. De sticker en applicatie folie zie je zitten en een deel van de drager is weg.

Daarna plaats ik de sticker met de drager op de muur en hou ik het deel zonder drager van de muur af. (omhoog vd muur dus) en heb hiervoor tape gebruikt om de sticker op zijn plek te houden. Mocht je extra handjes hebben laat die dan de sticker aan de bovenzijde op zijn plek houden terwijl jij de applicatie folie van de muur af houd. 

Met een squeegie of een oud pasje monteer ik het deel vd sticker waar geen drager meer zit goed op de muur. 

Daarna verwijder ik de rest van de drager en monteer ik de rest van de sticker voorzichtig tegen de muur aan. Omdat het eerste deel al tegen de muur zat is het nu gewoon met beleid de muursticker volgen met het pasje en rustig aanwrijven tot de hele sticker goed gemonteerd zit op de muur.

Daarna verwijder je voorzichtig de transferfolie. 
Tip: rol de applicatiefolie/transferfolie van de sticker af. Je rolt de folie dus om zodat de plakkand naar je toe wijst en dan rol je hem verder eraf... tot de transferfolie compleet omgerold is met de plakkant vd muur af.







Eindresultaat: 


Mijn zoontje was superblij met zijn dino muursticker. 
De dino alleen al is 54x54cm groot



1 opmerking: