vrijdag 8 november 2013

Kerststolpen project 1

Stolpen bestickeren:


Bij de action hadden ze hele mooie lieve stolpen met een houten bodem. Erg mooi en ik besloot er een paar in kerstsfeer te maken. Ik ontwierp een patroon met tekst en na een tijdje kreeg het vorm en werd het precies zoals ik het wilde hebben.

Patroon ontworpen

Het lijkt zo simpel om zoiets te ontwerpen in het programma maar probeer het maar eens. Dat is niet snel gedaan en gaat wel even wat tijd inzitten om alles zo te krijgen dat het ook zo gesneden wordt zoals je wilt. Het duurde even voor ik de instellingen zo had dat de golflijn niet ook gesneden werd. Alleen de sterren en tekst dus.

Ik koos voor zilver mat vinyl en liet de cameo zijn ding doen. Die stap sla ik over want ik heb genoeg andere blogs gemaakt waar je dat op kan zien enz.
Dus we starten met de uitgesneden stickers die ik al ontdaan heb van het vinyl wat ik niet nodig heb.

Stolp 1 met de stickers
Stolp 2 met de stickers


Stolp 3 met de sticker

Alle spullen klaargezet en het belangrijkste van alles is om het glas eerst goed vetvrij te krijgen. Dus glassex en keukenrol in de aanslag en poetsen maar. Vergeet niet de binnenkant ook te doen wel zo netjes en handig om te zien hoe je het plakt. Geloof het of niet maar.... er zat 10x meer stof aan de buitenkant dan aan de binnenkant echt niet normaal meer zeg. 


Oke alles nu echt klaar en het is tijd om het transferfolie te pakken om de sticker van het onderste vel af te krijgen zodat de plakkant vrij komt. Dan pas kan je de sticker monteren want je gaat niet stukje voor stukje eraf pulken en deze op het glas plakken. Het kan sneller :P


transferfolie erover
gereed voor plaatsing
















monteren sticker
Monteer de sticker strak op de juiste plek. 
Ik begon in het midden en ging vanuit daar naar de zijkanten toe wrijvend met een pasje zodat alle luchtbellen eronder vandaan zijn en alles strak erop zit.

Daarna ga je goed met het pasje over de sticker heen en wrijft alles goed vast. Let op dat je het met beleid doet want anders kan je wat verschuivingen hebben of zelfs randjes stuktrekken. Het blijft een werkje waarbij je geduld moet hebben.

















Wanneer je de transferfolie eraf haalt doe dit heel voorzichtig en stukje voor stukje. Veel geduld en precies werken maakt je stolp een eyecatcher. Ik heb gemerkt dat als je de folie naar boven eraf trekt (dus van het glas af) dat het niet werkt. Dan komen de letters niet goed los en kan het erg misgaan. Ik haalde de folie eraf door deze met het glas mee te schuiven zeg maar zoals de rechtse foto. Daar heb ik het deel wat al van de tekst en glas af is gekomen omgevouwen tegen het andere deel aanliggen. Mijn duim zit erop en zit dus op de plakkant nu omdat hij is omgeflapt.

Daardoor krijg je de tekst er wel heel mooi af en dan nog moet je soms teruggaan om weer te wrijven met het pasje om deze iets beter te laten hechten. Ik gebruikte zelfs voor de stipjes van de i enz mijn nagel en krabde er nog extra overheen. Veel geduld en precies werken en dan krijg je het precies zoals je wilt erop. Ik heb ongeveer 10 a 15 in per stolp nodig gehad om de tekst en afbeeldingen er goed op te krijgen. Veel geduld dus maar het is zeker de moeite waard.




















Het eindresultaat: 





De stolpen zijn helemaal af en bestickerd. Nu nog vullen zodat ze mooi op de kast op of tafel of op de vensterbank kunnen pronken. Een huisje met verlichting... kerstballen...sneeuwpop met sneeuw enz. Alles kan. Of gewoon een kaars die je er natuurlijk alleen voor de sier inzet kan ook met wat versiering eromheen. 

De stickers zijn via mij te verkrijgen en ook te bestellen. Ook is het mogelijk om andere teksten en figuren en formaten te bestellen. Alles in overleg en
zelfs de kleur kunt u bepalen. Bij deze stolpen heb ik gekozen voor felrood en zilver mat vinyl. Er is natuurlijk ook glanzend en ook goud is mogelijk.

Voor meer info kunt u contact met mij opnemen via mijn Facebook
of bij mijn facebook groep creabea's kijken met mijn ontwerpen.

Hou mijn blog in de gaten voor meer knutsels en ontwerpen en creaties.
Er komt zeker nog een kerstballenkrans aan en nog een anders kerstballenproject maar dat is nog even geheim omdat ik dat nog niet heb gezien bij iemand anders... en ik denk ermee de eerste te zijn die dat maakt. 

Knutsel ze dames en heren

2 opmerkingen:

  1. dank je wel :D ze zijn ook te koop de stickers voor 5 euro per stuk (dit formaat). Kleur zelf te kiezen :D

    BeantwoordenVerwijderen