maandag 30 december 2013

Tijgershirt Flexen handleiding

Tijgershirts flex ontwerpen


Sinds mijn silhouette cameo er is ben ik meer met vinyl bezig geweest dan met flex en flock omdat ik dat spul best prijzig vind om aan te schaffen. Maar omdat ik bij de aankoop van mijn cameo een startpakket had gekregen had ik nog wel wat om te proberen.

Ik besloot 3 shirtjes van mijn dochter in maat 92 te gaan flex en flocken.
Flex is glad dun materiaal wat je kan persen of kan strijken waardoor het vast komt te zitten op het shirt. Flock is dikker en meer zoals suede zeg maar en zet je ook vast door deze met een strijkijzer te verhitten.
Leuk spul en zeker de moeite waard om uit te proberen. Ik hou het bij eigen gebruik omdat het prijzig is en de shirts in de winkel goedkoper zijn incl print dan een geflext shirt door mij. Zonde... maar dat is massale productie daar kan niemand onderzitten.

Ik besloot meteen ook een werkbeschrijving te maken hiervan omdat dat niet zoveel te vinden is op internet eigenlijk. De echte goede uitleg dan zoals ik hem zocht.. maar niet vond.


Tshirts bedrukken met Flex:


Stap 1: Je laat de snijplotter, in dit geval de silhouette cameo, het patroon uit de flex snijden.

Achterzijde flex gesneden
Voorzijde flex gesneden



















Stap 2: Met een hulpmiddel, in dit gevaal het haakje van de cameo, de flex verwijderen die niet in het patroon hoort.


Flex van de drager afpellen
de buitenkant is er al af 


Zoals je ziet haal ik alleen de flex weg die niet in het patroon hoort en niet op het shirt komt. De tijger is al zichtbaar en alleen de flex van de kop moet nog verwijderd worden.







Stap 3: Het patroon is klaar en zit op het transferfolie (drager) en hiermee makkelijk op het shirt te plakken.


plakzijde patroon
zichtzijde patroon




















Stap 4: Het patroon zit op de drager die wat plakt en deze legt u zo op het shirt dat u deze op de juiste plek heeft liggen. Zorg dat het shirt helemaal glad en strak ligt en er geen kreukels in zitten. Ik strijk altijd het shirt even zodat het mooi glad is. Het patroondruk je dan vast en door de drager die plakt zit het op zijn plek en kunt u deze met een strijkijzer vaststrijken. Zorg dat het strijkijzer geen stoom afgeeft. Zet dus de stoom uit en ik stijk deze patronen erop met de stand tussen 2 en 3 punten van de hittestand. Dus warmte op 2,3 punten zeg maar nog net niet in het midden tussen 2 en 3 punten hitte.Doe er een laag bakpapier tussen en dan druk je het strijkijzer ongeveer 15 seconden op dezelfde plaats voor je het verzet. Duurt even voor het allemaal vastzit en geduld is zeker nodig maar het resultaat zal supermooi zijn. Deze tijger ben ik 15min mee bezig geweest om die helemaal goed vast te zetten overal en niks was aangetast door de hitte yes.
Dat is de kunst... het is een werkje maar dan heb je ook wat. 




















Eindresultaat Tijgershirt:



















Dank u voor het lezen van mijn blog en hou het in de gaten want er komen nog veel meer mooie blogs bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten