vrijdag 11 oktober 2013

Flexfolie project ZAZA

Silhouette Cameo project : Flexfolie project ZAZA


Ik heb de cameo in eerste instantie aangeschaft om kleding ermee te bedrukken. Vooral leuk als je een stoere zoon van bijna 3jr hebt en een ook stoere meid die ook weer onderweg is naar haar 2de verjaardag (ze schelen 14mnd).

Mijn zoon is helemaal gek van Pluk van de Petteflet en vraagt al weken om een Zaza shirt. Dat is de kakkerlak die in het boek voorkomt en tja... hij is er wild van. 




Vandaag was het zover en in de middag is papa met onze zoon naar de Efteling gegaan en toen zag ik mijn kans schoon om dit shirt te maken. Een plaatje van internet gevist en die bewerkt met het silhouette studio designers editie programma.


Het plaatje die superklein was liet zich goed en snel bewerken en in no time was het snijbestand klaar. Nog een rand eromheen omdat ik Zaza , die bruin is, nu juist zo uit wil laten snijden dat ze zelf wit is en de omgeving bruin. En natuurlijk de naam erbij.

Na een testsnede ging de cameo gretig aan de slag om het door mij gemaakte patroon uit te snijden. Het is ook maar goed dat ik nog even alle instellingen na had gelezen want daar stond bij... ALLES IN SPIEGELBEELD SNIJDEN. Het was maar goed dat ik dat las... want ik was het glad vergeten. 
En... ik kwam erachter dat ik mijn blad op zijn kop had zitten haha. De onderkant lag boven en ja.. dat gaat niet werken nee. Plakzijde naar boven en het is helemaal waar wat ze zeggen. Neem de tijd check alles dubbel en dan kan je niks meer fout doen. 



Een perfect gesneden patroon kwam eruit zoals ik verwacht had.





 Links het patroon van de snijzijde gezien (de kant wat op het shirt komt) en rechts de foto van de voorzijde van de flexfolie (de kant die te zien is na monteren)

Ik had alles gereed en hoefde nu alleen nog maar de delen weg te halen die ik niet nodig had en niet op het shirt wilde zetten. Met een haakje haal ik alle delen weg die weg mogen. Handig apparaatje want flexfolie is best stug. Scheelt je veel werk vooral als je letters hebt met rondjes erin die je eruit moet halen.







Wanneer alles verwijderd is wat je niet wilt gebruiken dan ziet het er zo uit :



Nu is het alleen nog nodig om de flexfolie op het shirt te strijken. Ik plakte het patroon op de juiste plek en zette de strijkijzer op stand 2 en geen stoom. 15 seconden strijken en dan verzetten en weer 15 seconden. Ik heb het strijkijzer er 4x opgehouden zodat alle hoeken goed geraakt waren.




Daarna haal je de transparante folie eraf en zit het goed vast op het shirt. Als het nog wat loskomt moet je langer strijken en er langer ophouden met wat druk. Daarna zit het zo vast dat is niet normaal hoe dat mogelijk is. Geweldig materiaal zeg helemaal in love.



Het eindresultaat :




Op naar het volgend project  en hou dit blog in de gaten voor meer ontwerpen en creaties.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten